Izveidots: 03/07/2017, 12:57
Autors: Inta Kozinda

#aptauja #skatlogi #skatlogu #skatlogudizains #vitrīnas noformēšana

Kas veido Rīgas veikalu skatlogus?

Šī gada maija un jūnija mēnešos veicām aptauju, lai labāk izprastu veikalu saimnieku viedokli par skatlogu noformēšanas lomu viņu biznesā. Aptaujas ietvaros apzinājām 62 Rīgas centra veikalu īpašniekus un pārdevējus. Mēs apmeklējām vietējos apģērbu un apavu veiklalus, kā arī galantērijas preču veikalus, kuri neietilpst lielo koncernu tīklos, tātad merčendaizingu un skatlogu dizainu veido saviem spēkiem.

50 veikalos no 62 skatlogu uzstādījumus maina pārdevēji (dažkārt to dara arī veikalu īpašnieki), par ko pārdevēji nav sajūsmā, kā lielāko problēmu minot tieši laika trūkumu - skatlogu dizainera pienākumus ir grūti apvienot ar pārdevēja pamatdarbu, turklāt ne visiem ir pieredze merčendaizingā un dizainā. Daļa pārdevēju atzīst, ka nav apmierināti ne ar šo pienākumu, ne arī rezultātu, ja tomēr viņiem ir bijusi uzticēta skatloga izveide.

Skatlogu ekspozīcijas

Pēc mūsu novērotā secinām, ka, veikalos, kuros skatlogu noformēšanas veic pārdevēji, skatloga sākotnējais dizains gandrīz vienmēr paliek nemainīgs, tā vietā nomainot tikai tajā izvietotās veikalā nopērkamās preces, proti, tiek samainītas kleitas vai noteikti apavu pāri, galveno ekspozīciju neaiztiekot. Taču nereti arī tam nav īpašas nozīmes, jo samainītās preces reti izceļas uz jau esošā un garāmgājējiem jau sen pazīstamā fona. Diemžēl daudzos Rīgas veikalos par skatloga uzstādījuma maiņu tiek uzskatīta esošo elementu pārvietošana un kāda svētku dekora ievietošana, nevis, piemēram, fona krāsas vai faktūras, interjera objektu, preču sortimenta maiņa vai stiklu aplīmešana ar uzlīmēm. Kā mēs novērojām, lielākoties skatlogos tiek izvietota veikalā esošā prece, jaunāko kolekciju apģērbs uz manekeniem un apavi uz paliktņiem, turklāt skatlogos bieži redzama visa veikala “noliktava”, kas nevedina uz iztēli. Vēl liela problēma, uz ko veikalu īpašnieki taupa līdzekļus, ir skatlogu apgaismojus ārpus darba laika, proti, diennakts tumšajā laikā. Vasarā tas nav aktuāli, bet par apgaismojumu iesakām atcerēties, iestājoties rudens sezonai - tas kalpos ne vien kā pamanāma un lietderīga reklāma jūsu veikalam, bet arī akcentēs skatlogā izvietotās preces.

Skatlogu dizainers - ieguldījums biznesā

Aptaujā piedalījās arī veikalu tīkls, kura pārdevēji atzīst, ka skatlogi netiek mainīti jau gadiem, taču veikala vadītāji apgalvo, ka to dara sertificēti dizaineri. Trīs veikalu tīklu saimnieki joprojām ir pārliecināti, ka viņu skatlogos esošās uzlīmes, kas tajos atrodas jau vairāk kā trīs gadus un kuras laika zobs jau pamatīgi apskādējis, ir labākais skatlogu risinājums. Vēl divi veikalu īpašnieki uzskata, ka tad, kad interjera dizainers izveidoja veikalu, tika radīta arī atbilstoša skatloga ekspozīcija, kurai jāpaliek nemainīgai... 45 veikalu īpašnieki atzīst, ka skatlogu uzstādījumi ir jāmaina regulāri, vismaz reizi divos mēnešos, taču paši netiek galā ar šo uzdevumu un ieguldīt finansiālus līdzekļus arī nevēlas, jo līdz galam netic, ka tas palielinās klientu pieplūdumu. Tikai divi no mūsu aplūkotajiem veikaliem savu skatlogu noformējumu maina katru mēnesi, pielāgojot konkrētā mēneša pārdošanas akcijai, kā arī šim nolūkam algo skatlogu noformētājus un iegādājas jaunas dekorācijas. 8 veikalu īpašnieki sadarbojas ar skatlogu noformētajiem, kuri sagatavo dekorācijas un tās uzstāda, savukārt 4 aptaujātajiem veikaliem ir “pašiem savi” noformētāji, jāatzīst gan, ka tie ir jau lielāki veikali ar vairākām filiālēm.

Fakti un skaitļi

Kopumā situāciju vērtējam sekojoši - Rīgas centra veikali savus skatlogus maina reizi ceturksnī, un to dara pārdevēji. 20% veikalu īpašnieku uzskata, ka pietiek, ja veikalā tirgotā prece ir “trendīga”, taču skatloga noformējums ir otršķirīgs, 60% veikalu savā mārketinga budžetā neiekļauj atsevišķu pozīciju skatlogu noformēšanai, jo neuzskata, to par pietiekami lielu un nozīmīgu reklāmas instrumentu. Šo veikalu skatlogi ir vienkārši, tajos praktiski nav dekorāciju, un ja tās ir, tad veidotas no nesatūrīgiem materiāliem un ir slikti piestiprinātas. Pilnīgi cita situācija ir tirdzcienības centru veikalu skatlogos, kur dekorācijas un skatlogi tiek mainīti bieži, atkarībā no sezonas un mārketinga mērķiem.

Lai regulāri atjaunotu skatlogu noformējumu, nav jāiegulda lieli naudas līdzekļi, bet gan laicīgi jāplāno uzņēmuma mārketinga aktivitātes, skaidri jāzina mērķis, kā arī jāpazīst sava auditorija.

SAZINIES AR MUMS
(+371) 26 331384